Пешвои миллат ба ҳуқуқ арҷ мегузорад
Каримзода К.М.
муовини Раиси Суди
конститутсионии
Ҷумҳурии Тоҷикистон,
номзади илмҳои сиёсӣ
(Андешаҳо атрофи Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 28 декабри соли 2023)
Паёми навбатии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон ба Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон ироа гардид ва чун ҳамасола таваҷҷуҳи ҷомеаи Тоҷикистон ва намояндагони касбу кори гуногуни ҷомеаи Тоҷикистон ҳамоно ҳам ба он зиёд мебошад. Зеро масъала ва проблемаҳои дар паём зикршуда бо паёмҳои пеш алоқамандӣ дошта, паёмҳои минбаъда аз он сарчашма мегиранд. Аз ин рӯ, масъала ва проблемаҳои паём ҳамеша актуалӣ боқӣ мемонанд.
Чунин таваҷҷуҳ ба паёми роҳбари давлат бесабаб нест. Он аз як тараф, агар аз аҳамияти хоса касб намудани паём ҳамчун ҳуҷҷати муҳими барномавӣ, сиёсию ҳуқуқӣ, иқтисодию ичтимоӣ, илмӣ ва фарҳангӣ шаҳодат диҳад, аз ҷониби дигар он як нав ҳисоботи роҳбари давлат дар назди халқи Тоҷикистон аст, ки ҳамасола Пешвои миллат дар назди вакилони Маҷлиси намояндагон, аъзои Маҷлиси миллӣ, аъзои ҳукумат ва ҷамоатчигӣ баромад намуда, ҳолат ва дурнамои рушду таҳкими самтҳои асосии сиёсати дохилӣ ва хориҷии Ҷумҳурии Тоҷикистонро бо таҳлилҳои мушаххаси илмию амалӣ ба диққати аҳолии мамлакат мерасонад.
Баъдан, паём як нав алоқамандии мутақобилаи ҳокимият ва ҷомеаи Тоҷикистон аст, ки инъикоси ба халқ тааллуқ доштани ҳокимият ва дар назди халқ ҳисоботдиҳанда будани ҳокимияти давлатӣ ба шумор меравад, ки тавассути паём ба таври густурда ба аҳолӣ фаҳмонида мешавад.
Алоқамандии мутақобилаи паём, инчунин дар он зоҳир мегардад, ки баъди ироаи он садҳо нафар олимону коршиносони соҳаҳои гуногуни илм ва хоҷагии халқи мамлакат, хизматчиёни давлатӣ ва намояндагони табақаҳои гуногуни ҷамъиятӣ нуқтаҳои гуногуни Паёмро, ки ба фаъолияти ин ё он соҳаҳо талалуқ дорад, бо истифода аз усули таҳлили муқоисавӣ таҳлил намуда, бо ҳамин дар васеъ кушодани паҳлуҳои гуногуни он ва ба халқи Тоҷикистон дастрас намудани он фаъолона иштирок менамоянд. Нуқтаи назари худро нисбати ин ё он нуқтаи паём ба таври мушаххас иброз медоранд.
Аҳамияти бузурги сиёсӣ ва иҷтимоии паём дар он аст, ки он бо диди масъалаҳо, таҳлил ва тартиби гузориши онҳо, вазъи соли ҳисоботӣ, пешгўиҳои рушди иќтисодию иҷтимоӣ ва вазифагузориҳо барнома ё дурнамои мукаммали фаъолияти давлатро дар давраҳои муайян ва оянда мемонад ва он бо назардошти муайян кардани самтҳо ва авлавиятҳои соҳаҳои иқтисодиву ичтимоии мамлакат, азму талошҳо барои муҳайё сохтани шароити зиндагии шоиста ба ҳар як сокини мамлакат, ҳалли саривақтии масъалаҳои вобаста ба таъмини нишондиҳандаҳои дурнамо ва таъкиди афзалиятҳо пешниҳод мегардад.
Ҳамчунин, паёми навбатӣ дар партави тайёрӣ ба ҷашнгирии 35 солагии Истиқлолияти давлатии Ҷумҳурии Тоҷикистон доир гардид, ки соҳибистиқлолӣ дар таърихи ташаккули давлати миллӣ, фарҳанги давлатдорӣ, фарҳанги сиёсӣ, ташакули сифатан нави андешаи миллӣ, ҳувияти миллӣ ва худшиносиву худогоҳӣ нақши мондагори худро боқӣ гузоштааст ва бо паём муроҷиат кардани сарвари давлат низ падидаи нави конститутсионии замони соҳибистиқлолӣ маҳсуб меёбад.
Бинобар ин, ҷашни истиқлолият ба паёми Пешвои миллат ҳамеша рангу бори тозаи сиёсӣ ва иҷтимоӣ, руҳбаландӣ, руҳияи сафарбарӣ ва созандагиву бунёдкориро зам менамояд.
Аз ин рӯ, табиист, ки паём ҳамчун ҳуҷҷати барномавии давлатӣ, ки сиёсати пешгирифтаи давлат ва Ҳукумати мамлакат бори нахуст дар он ифшо мегардад, аз маркази диќќати аҳолии мамлакат дур буда наметавонад.
Масъалаи муҳиме, ки пайваста дар паёмҳои Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон ба Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон ва ин дафъа низ баланд садо дод,– ин нақш ва мавқеи ҳуқуқ дар давлат, низоми сиёсӣ ва иҷтимоӣ мебошад.
Роҳбари давлат нисбати ин падидаи муҳими сиёсию иҷтимоӣ бо дарк ва фаҳмиши баланди масъала ва проблема ҳарф зада, онро унсур, сарчашма, омил ва роҳу механизми асосии таъмини стратегия ва барномаҳои давлатӣ, интизоми давлатӣ ва иҷро, нигаҳдории муназзам, боэътимод, таъминкунандаи суботи сиёсиву иҷтимоӣ ва фарҳангии мамлакат арзёбӣ менамояд.
Аз ҷониби дигар ҳуқуқ –ин таъмикунандаи адолати иҷтимоӣ дар давлат аст, он қувваест, ки тавассути ӯ қоидаи рафтори давлат ва мақомоти давлат, ҳамчун унсури сиёсӣ ва иҷтимоию фарҳангӣ, қоидаи рафтори ҷомеа ва шахс дар чорчубаи муайян, ки ҳуқуқ ном мебаранд, аниқ муайян карда мешавад.
Бояд зикр кард, ки ҳуқуқ чун давлат ба зуҳуроти мураккаби ҷамъиятӣ мансуб аст ва ҳанӯз ҳуқушиносони Рим ба моҳият ва нақши ҳуқуқ дар ҳаёти ҷомеа дахл карда, ба хулоса омаданд, ки онро бо як мафҳум ё истилоҳот ифода кардан мумкин нест. Андешаи онҳо, ки ҳуқуқро ҳадди ақал бо ду мазмун фаҳмидан мумкин аст, то ҳанӯз ҳам новобаста ба тағйиру илова ва ифодаҳои наву гуногун актуалӣ боқӣ мемонад.
Ба андешаи онҳо (Павел) якум, ҳуқуқ онро мефаҳмонад , ки «ҳамеша адолатнок ва меҳрубон аст», дуюм ҳуқуқ чизе аст, ки «барои ҳама ё барои аксарият дар давлат муфид мебошад.»[1]
Аломатҳои асосии ҳуқуқ моҳияти ин зуҳурот ва категорияро ба таври равшану возеҳ кушода дода, муҳимияти онро дар давлат ва ҷомеа амиқ муайян менамоянд.
Ҳуқуқро ҳамчун танзимкунандаи муносибатҳои ҷамъиятӣ меноманд, ки бо ин хусусияташ аз дигар категорияҳои ғайриҳуқуқӣ фарқ мекунад. Ҳуқуқ на меъёрҳои тасодуфии тасодуфан гирдовардашуда, балки маҷмӯъ ё системаи меъёрҳо мебошад. Баъдан ҳуқуқ на танҳо маҷмӯъ ё системаи меъёрҳо, балки маҷмӯи меъёрҳое мебошад, ки аз тарафи давлат муқаррар карда шуда, иҷозат дода мешаванд. Бо ин аз дигар меъёрҳои ҷамъиятӣ фарқ мекунад.
Ҳуқуқ ҳама вақт иродаи синфи муайян, элитаи сиёсӣ, халқ, ҷомеа ва давлатро ифода мекунад.
Ҳуқуқ ҳамчунин қоидаи рафтори барои ҳама ҳатмиро муайян мекунад. Умумиҳатмӣ будани он муҳимтарин аломати ҳуқуқ мебошад.
Аломати дигари ҳуқуқ он аст, ки ҳуқуқ аз тарафи давлат ҳифз ва таъмин карда шуда, дар мавриди вайрон шуданаш бо маҷбуркунии давлатӣ таъмин карда мешавад.
Ҳамин аломатҳои муҳими ҳуқуқ ва нақши калидии он дар рушди давлат ва ҷомеа мебошад, ки роҳбари давлат дар Паёми худ бори дигар ба ҳуқуқ дахл карда, таъкид намуданд, ки: «Таъмин намудани рушди устувор ва босуръати кишвар танзими ҳуқуқии саривақтӣ ва ҳамаҷонибаро талаб менамояд. Қонунгузорӣ бояд пайваста такмил дода шавад ва ҳамқадами ислоҳоти сиёсӣ, иқтисодӣ, иҷтимоӣ ва фарҳангӣ бошад. Аз ин рӯ, аъзои Маҷлиси миллӣ ва вакилони Маҷлиси намояндагон бояд тамоми саъю кӯшиши худро ба ин самт равона созанд. Зимнан, хотирнишон менамоям, ки дастоварду пешравиҳои то имрӯз ноилшудаи кишвар натиҷаи қонунҳои таҳия ва қабулкардаи парламенти мамлакат мебошад.»[2]
Боиси зикр аст, ки Пешвои миллат дар тамоми Паёмҳои худ ва дигар маърӯзаву баромадҳои худ бевосита ё бавосита ба масъалаҳои гуногуни конститутсионӣ, меъёру принсипҳои он, ки дар Конститутсия эълон карда шуданд, дар робита ба руши давлату давлатдорӣ рӯ меорад.
Истинод овардан ба мафҳумҳои конститутсионӣ, сатҳи баромаду маърӯза ва Паёми Пешвои миллатро боз ҳам арзишмандтар, қавитар, мантиқдор, таъсирбахш ва бо далелҳои мӯътамад мустаҳкам мегардонад.
Чунончӣ, Пешвои миллат дар Паёми худ таъкид намуданд: «Бояд гуфт, ки дар раванди бунёди ҷомеаи пешрафта ва адолатпарвар масъалаи ташаккули маърифати ҳуқуқии шаҳрвандон нақши калидӣ дорад.»
Ибораи «бунёди ҷомеаи адолатпарвар» мафҳуми конститутсионӣ буда, он ифодаи худро дар дебочаи Конститутсияи Ҷумҳурии Тоҷикистон ёфта, ҳамчун вазифа ва мақсади ниҳои халқи Тоҷикистон эътироф шудааст, чунончи:
Мо, халқи Тоҷикистон, қисми ҷудонашавандаи ҷомеаи ҷаҳон буда, худро дар назди наслҳои гузашта, ҳозира ва оянда масъул ва вазифадор дониста, таъмини соҳибихтиёрии давлати худ ва рушду камоли онро дарк намуда,озодӣ ва ҳуқуқи шахсро муқаддас шумурда, баробарҳуқуқӣ ва дӯстии тамоми миллату халқиятҳоро эътироф карда, бунёди ҷомеаи адолатпарварро вазифаи худ қарор дода, ҳамин Конститутсияро қабул ва эълон менамоем. [3]
Рушди иқтисодиёти миллӣ ва дигар самтҳои ҳаёти ҷамъиятӣ аз заминаи боэътимоди ҳуқуқӣ вобаста доштан барои паёмҳои Президенти мамлакат чизи нав нест ва онро Роҳбари давлат сарчашмаи рушди ҳамаи соҳаҳои халқ арзёбӣ менамояд ва таҳкими ин самт пайваста таъкид менамояд.
Чунончи, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар паёми худ ба Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 23 декабри соли 2022 «Дар бораи самтҳои асоси сиёсати дохилӣ ва хориҷии ҷумҳурӣ» таъкид доштанд:
«Рушди устувор ва босуръати мамлкат, махсусан амалӣ намудани стратегияҳо, барномаҳои дарозмудат ва миёнамуҳлати кишвар тақозо менамояд, ки заминаҳои ҳуқуқии онҳо сари вақт ва бо сифат таъмин карда шаванд.
Ин вазифа аз мақомоти ҳуқуқэҷодкунанда, пеш аз ҳама, аз парламенти кишвар талаб менамояд, ки фаъолияти худро ҳамаҷониба тақвият бахшад.»[4]
Эҳтироми Пешвои миллат ба Конститутсияи Ҷумҳурии Тоҷикистон—ин пеш аз ҳама дар амиқ дарк кардани мазмуну моҳият ва нақши ин санади сиёсӣ ва ҳуқуқию фарҳангӣ дар тақдири миллати мо аз ҷониби ӯ ифода меёбад. Аз ҷониби дигар Пешвои миллат ба иродаи халқи Тоҷикистон эҳтироми беандоза ва хосса дорад ва амалҳои шоиста ва наҷибонаи ӯ таъкид бар онанд, ки иродаи халқ аз ҷониби тамоми мақомоти давлатӣ, шахсони мансабдор, хизматчиёни давлатӣ бояд эҳтиром карда шавад.
Ба андешаи Пешвои миллат, «Конститутсия ҳамчун бахтномаи миллат ва санади бунёдии сиёсӣ роҳи минбаъдаи пешрафту тараққиёти давлати озоду демократии моро муайян менамояд. Конститутсия нишонаи нахустин ва муҳимтарини соҳибистиқлолии давлат буда, аз ҷониби ҷомеаи ҷаҳонӣ…ва давлатҳои дигар эътироф гардидани соҳибихтиёрии он аз ҳамин ҳуҷҷати тақдирсоз сарчашма мегирад. Қонуни асосӣ бо иродаи мардуми кишвар сохти давлатдории навини тоҷиконро ҳамчун давлати демократӣ, ҳуқуқбунёд ва дунявӣ муайян намуд. Конститутсия барои аз байн бурдани хатаре, ки ба истиқлолияти давлатӣ таҳдид мекард, шароити зарурии ҳуқуқӣ муҳайё карда, барои аз нобудӣ наҷот додани давлати тозаистиқлоли тоҷикон ва аз парокандагӣ раҳои бахшидании миллати тоҷик асос гузошт»,[5]– таъкид ёфтааст, дар Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон ба Маҷлиси Олии Чумҳурии Тоҷикистон аз 24 декабри соли 2014.
Муносибати хирадмандона ва некбинонаи роҳбари давлат ба Конститутсия ва ҳуқуқ ҳамчун зуҳуроти муҳимтарини ҷамъиятӣ ва давлатӣ бешак намунаи олии давлату давлатдорӣ буда, барои ҳар як сиёсатмадор, роҳбар, махсусан хизматчиёни давлатӣ ва намояндагони дигар касбу кор намунаи ибрат аст.
Ҳамин аст, ки дар пайвастагӣ ба Конститутсия ва ҳуқуқ, риояи қатъии онҳо ва тарбияи баланди худшиносиву худогоҳии ҷомеа, ки бе боло бурдани фарҳанги конститутсионӣ ва маърифати ҳуқуқӣ ғайриимкон аст, аз таъкид ва дастуру супоришҳои ҳамешагии роҳбари давлат ба шумор меравад.
Чунончи дар Паёми навбатӣ таъкид гардид: « Тамоми сохтору мақомоти давлатӣ, аз ҷумла мақомоти ҳифзи ҳуқуқ бояд ҳамаи захираву имкониятҳоро ҷиҳати иҷрои вазифаҳои зикршуда барои соли 2024, ки сиюмин солгарди қабули Конститутсияи Ҷумҳурии Тоҷикистон таҷлил мегардад, сафарбар намоянд.
Зеро Конститутсияи Тоҷикистони соҳибистиқлол, ки заминаи эъмори давлати мустақили миллӣ ва пешравии тамоми ҷанбаҳои ҳаёти мардуми кишварро фароҳам овардааст, яке аз дастовардҳои муҳимтарини мо мебошад.
Амалӣ намудани меъёрҳои Конститутсия ба мо имкон дод, ки пояҳои устувори ҷомеа ва давлатро созмон диҳем, сулҳу оромӣ, суботи сиёсӣ ва ваҳдати миллиро таҳким бахшем, рушди устувори иқтисодии кишварамонро таъмин намоем, барои ҳар як шаҳрванди мамлакат шароити зиндагии арзанда ва инкишофи озодонаро муҳайё созем.
Бинобар ин, пешниҳод менамоям, ки соли 2024 ба ифтихори ин санаи бисёр муҳимми таърихӣ «Соли маърифати ҳуқуқӣ» эълон карда шавад.»[6]
Уммед аст, ки бо ибтикори Пешвои
миллат «Соли маърифати ҳуқуқӣ»
эълон гардидани соли 2024, дар боз ҳам баланд рафтани сатҳи
фарҳанги конститутсионӣ
ва маърифати ҳуқуқии
ҷомеаи
Тоҷикистон , ки ҷомеаи
мо ба он сахт ниёз дорад, нақши назарраси худро
мегузорад. Ҷашни 30-умин солгарди қабули Конститутсияи
мамлакат дар соли маърифати ҳуқуқӣ бо
амалҳо ва қоидаи рафтори созандаи тамоми қишрҳои ҷомеа бо шукӯҳу тантана ва
дар фазои тинҷиву оромӣ ва гулгушукуфии кишвари ҷоноҷонамон баргузор мегарданд.
Ин сол низ дар дар рушду нумуи минбаъдаи давлату давлатдориамон, иқтисоди миллӣ
ва боз ҳам боло рафатани вазъи некуаҳволии халқамон хотирмон боқӣ хоҳад монд.
[1] Ниг.Иқтибос аз Общая теория государства и права.Том 2. Академический курс в двух томах. Том 2.Теория права. Изд. «Зерцало».М.1988. С.11
[2] Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон «Дар бораи самтҳои асосии сиёсати дохилӣ ва хориҷӣ». 28 декабри соли 2023. Манбаи электронӣ [ prezident.tj]. Санаи муроҷиат 28.12.2023.
[3] Ниг.:Конститутсияи Ҷумҳурии Тоҷикистон (бо забонҳо тоҷикӣ,русӣ ва англисӣ). Душанбе. «Нашриёти Ганҷ» С.2
[4] Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон «Дар бораи самтҳои асоси сиёсати дохилӣ ва хориҷии ҷумҳурӣ» аз 23 декабри соли 2022. Душанбе «Шариқи озод», 2022. С.40
[5] Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон ба Маҷлиси Олии Чумҳурии Тоҷикистон аз 24 декабри соли 2014. Душанбе, «Шариқи озод», 2022. С.3
[6] Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон «Дар бораи самтҳои асосии сиёсати дохилӣ ва хориҷӣ». 28 декабри соли 2023. Манбаи электронӣ [ prezident.tj]. Санаи муроҷиат 28.12.2023.